Fris en gemotiveerd begin je aan een nieuwe baan in een nieuw kantoor of je eigen kantoor of kamer. Langzamerhand begint de ruimte zich op te vullen. Foto’s, video’s, documenten, boeken, artikelen, er komt steeds meer bij. Na een tijd ga je door de bomen het bos niet meer zien. Wanneer je een boek in de kast zet, vallen er 10 anderen uit. Als je een bestand wil opslaan, dan krijg je een foutmelding dat het geheugen vol zit. Dit zorgt voor stress en demotivatie, want een volle computer en  kamer zorgen voor een vol hoofd. Je kunt niet meer helder nadenken. Uiteindelijk gaat dat ten koste van je productiviteit en creativiteit. Zonde, want je weet dat je zoveel meer kan. Door aandacht te besteden aan het organiseren van jouw informatie kun je deze eigenschappen weer tot bloei brengen.

Geheugen

Een tip is om een computer te nemen met veel geheugen. Daar heb je misschien weinig aan op het moment dat je computer al bomvol zit en je wilt snel een oplossing. Een externe harde schijf kan je direct van je problemen verlossen. Hierbij kun je een externe schijf aan je computer koppelen en bestanden hierop opslaan. Je kunt zelf kiezen hoeveel extra geheugen je nodig hebt. Ook kun je de externe schijf per thema indelen en een schijf vullen met alleen maar video’s en weer een andere schijf vullen met tekstbestanden.

Kast

Hoe efficiënt is jouw kast? Veel kasten hebben planken waar je boeken niet oppassen of dat er juist te veel ruimte over is boven de boeken. Hierdoor maak je niet optimaal gebruik van de ruimte die je hebt. Ook zorgt het voor een chaotisch beeld. Bepaal eerst wat je doel is bij een opslaan en opruimsessie. Is dat rust? Ordening? Of heb je minder plek? Schrijf op wat je doel is en bepaal ook wat hiervoor nodig is. Heb je al die boeken in de kast echt nodig of kun je er een flink aantal ook in dozen op zolder opslaan?

Mappen

Rondslingerende tijdschriften en artikelen, gek word je ervan. Ook kun je in deze chaos niets vinden want als je dat ene artikel wilt gebruiken en je moet in de stapel gaan zoeken, zakt de moed je al in de schoenen. Koop plastic mapjes en kartonnen mappen om alles te ordenen op bijvoorbeeld jaar en datum. Ook kun je het sorteren op basis van thema. Het is even een investering wat betreft tijd, maar het gaat je op de lange termijn veel tijd en frustratie besparen.