Als je een webshop hebt is een pakket verzenden een routine wat vele malen terugkomt in jouw werkzaamheden. Het is dan ook erg belangrijk om daar een goed systeem voor te hebben. Hierdoor houd je overzicht over lopende orders en orders die al zijn bezorgd. Verder is het voor de klant ook fijn om zeker te weten dat het systeem goed in elkaar zit. Als de klant heel erg lang op zijn pakketje moet wachten laat hij het er al gauw bij zitten en ben je een klant verloren. Hoe zit een verzendproces in elkaar? In deze blog lees je een aantal tips die je kunt toepassen in jouw bedrijf.

Zicht krijgen op de producten die je wilt verzenden

Wat voor bedrijf heb je? Verkoop je kleding of meubels? Of verkoop je sieraden of luxeproducten? Het is van belang om dit eerst helder voor ogen want dit heeft veel invloed op de verzendkosten die je moet bepalen. Per koeriersdienst kan het verschillen welk verzendkosten zij vragen in relatie tot de waarde van je product. Het loont dus om dit eerst af te wegen. Verder maakt het gewicht van de producten natuurlijk uit voor de verzendkosten die je uiteindelijk moet gaan betalen. Als je deze opties hebt afgewogen kun je het koeriersbedrijf uitkiezen die voor jou het voordeligste is.

Bepalen van de verzendkosten voor je klanten

De volgende stap is om te bepalen hoeveel verzendkosten je klanten moeten bepalen. Hierbij is het eerst van belang om de doelgroep goed in kaart te brengen. Zijn er bijvoorbeeld veel klanten die woonachtig zijn in het buitenland? Dan is het verstandig om meer verzendkosten te rekenen voor deze doelgroep. Daarna kun je bekijken wat de mogelijkheden zijn voor het verzendpunt van je producten. In sommige gevallen kan een chauffeur alles bij je thuis ophalen maar in andere gevallen kun je alles naar een centraal punt toebrengen.

Service voor de klant

Voor de klant is het ook fijn om te weten waar deze aan toe is. Bekijk of het mogelijk is om een Track & Trace code mee te sturen. Op die manier kunnen je klanten het pakket volgen vanaf het moment dat jij het verstuurt totdat zij het in huis hebben. Hierdoor geef je de klant net dat beetje extra service en weten ze ook waar ze aan toe zijn. Kortom er zijn dus vier stappen te doorlopen, namelijk: 1) bepalen van je productgroep, 2) koeriersbedrijf uitkiezen, 3) verzendkosten bepalen, 4)verzendpunt bepalen, 5) mogelijkheden tot Track & Trace uitzoeken.