Zakelijk ede.nl

Een logistiek systeem voor je webwinkel

De kans is groot dat je bij het opzetten van je webwinkel in eerste instantie bent begonnen met simpele “delivery” vanuit je eigen huiskamer. Toen de activiteiten van je onderneming zich echter begonnen uit te breiden kon je door de bomen het bos niet meer zien. Dit is een veelvoorkomend fenomeen. Het spreekt voor zich dat wanneer je onderneming pas start, je misschien niet zoveel bestellingen zal ontvangen waardoor het nog niet nodig is een volledig logistiek systeem op te zetten. Met het toenemen van je bestellingen zal je uiteraard steeds meer hierover gaan nadenken. Webwinkel logistiek bestaat uit verschillende onderdelen. In onderstaande tekst zullen we verder uitleggen hoe je het best kunt beginnen. Het eerste waar je aan wilt denken is een goed voorraadstelsel. Veel grotere bedrijven zijn je hierin voorgegaan. Twee veelgebruikte voorraadwaardering systemen zijn de Fifo en Lifo systemen. Afhankelijk van je product kun je de voorraad naar een Fifo of Lifo systeem inrichten. In onderstaande tekst zullen wij verder toelichten wat beide systemen inhouden. Een andere methode om je voorraad beter in te richten is door alle producten te categoriseren op kleur, maat, grootte en/of andere kenmerken. En door je producten labels toe te kennen. Daarnaast wil je de inkoop en verkoop van je voorraad, zodanig structureren dat je een goed inzicht hebt in de goederen en geldstromen. Als je een beginnende ondernemer bent en je kosten wilt drukken kun je alle voorraad gegevens in een Excel systeem noteren. Een ander belangrijk punt is je productieplanning en distributielogistiek. Je wilt tenslotte een plan hebben voor het leveren van je producten en hier een kostenraming van maken. In onderstaande tekst zullen wij alle punten onder elkaar zetten, zodat je kunt beginnen aan je eigen overzichtelijke logistiek systeem.

Een overzicht van je eigen logistiek systeem

Bron: ecomercewebshops.nl

Mobiele versie afsluiten