Dus, jij denkt er over na om je bedrijf te verkopen? Big step! Het is niet niets om na te denken over een bedrijf verkopen, al helemaal als het om jouw bedrijf gaat. Een rationele keuze gaat gepaard met een hoop emoties en daarom kan jij best wel wat hulp gebruiken. Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet, zodat je een paar goede handvatten achter de hand hebt.

Je bedrijf verkopen als mijlpaal zien

Je hebt jaar in, jaar uit keihard gewerkt om jouw organisatie te zien groeien. Na alle bloed, zweet en tranen (letterlijk of figuurlijk, dat bepaal jij) wil je het stokje graag doorgeven aan iemand die met net zoveel passie als jij aan de slag gaat. Bekijk het positief: jij hebt je bedrijf laten groeien en ziet er nog genoeg potentie in. Dat betekent dat jij de perfecte basis hebt weten te creëren.

De waarde van je bedrijf bepalen

Laten we niet té emotioneel worden. Lets take a look at the numbers. Want daar draait het uiteindelijk ook wel om: voor hoeveel geld ga jij je onderneming verkopen.. Laat je niet verleiden door allerlei lastige formules, waarbij je je omzet moet vermenigvuldigen en vervolgens weer op moet tellen bij een ander getal. Jij ziet dus potentie in je bedrijf. Dan moet een ander dat ook zien!

Bepaal de verkoopprijs aan de hand van de potentie voor de potentiële koper. Kan hij of zij de business vergroten door jouw bedrijf te kopen? Kan het dienstenpakket verbreed worden? Wees kritisch en niet snel tevreden over een bod. Een bedrijfsovername adviseur kan je daar overigens goed bij helpen.

Waarom een bedrijfsovername adviseur inhuren?

Een bedrijfsovername adviseur helpt, of eigenlijk begeleid, jou in het proces van een bedrijf verkopen. Hij ziet jouw organisatie anders dan dat jij het ziet. Waar jij je emoties misschien de vrije loop kan laten, doet en ziet een bedrijfsovername adviseur alles met een objectieve bril op. Hij helpt jou met het bepalen van de waarde van jouw bedrijf, dus wat je verkoopprijs kan worden.

Daarnaast begeleidt een adviseur jou ook bij het nemen van andere stappen, zoals zaken als ‘personeel’ of ‘aandeelhouders’. Want wat ga je met je personeel doen? Gaan deze mee naar de ‘nieuwe eigenaar’ of niet? Zie een bedrijfsovername adviseur niet als kostenpost, maar juist als investering. Zonder een adviseur sluit jij de periode als eigenaar van een organisatie misschien minder goed af dan je zou willen en daar kan je later spijt van krijgen.