Door de grote hoeveelheid informatie waar we te allen tijde aan worden blootgesteld, worstelen merken onvermoeibaar met het zoeken naar een moment van aandacht. Daarom is het bepalen van een strategie voor de lancering van een merk dat voor, tijdens en na de koopakte een verbinding kan maken met klanten, nog nooit zo relevant geweest.

In deze complexe omgeving, als we eenmaal een merk hebben opgebouwd, hebben we al een positionering, een identiteit en een persoonlijkheid, de volgende stap na deze stappen is om ons te richten op de lanceringsstrategie. Het maakt niet uit of het gaat om een productlancering, of om een merkherpositionering. In feite hebben we pas een merk als de klanten er contact mee hebben.

Om tot een succesvolle merkintroductie te komen, zijn ten minste deze 5 stappen nodig:

Vooruit plannen

Ongeduld is een grote vijand bij elke lancering van het merk. Na maanden van ontwikkeling is het niet opportuun om een merk op de markt te brengen zonder voorafgaande planning. Wacht niet tot het laatste moment, maar loop vooruit op jezelf.

Een goed strategisch businessplan, in lijn met het strategisch merkplan, kan u helpen om weer in contact te komen met bestaande klanten of om nieuwe klanten beter te begrijpen. Zoals schrijver Aaron Burns zou zeggen, “er is nooit een tweede kans op een goede eerste indruk”, maak er zeker gebruik van.

Identificeer uw publiek

Dit is een belangrijke stap op weg naar de lancering. Empathie is de beste manier om te overwinnen, jezelf in de plaats te stellen van de klant en zijn wensen te onderzoeken. Het bestuderen van het publiek zal de ontdekking van de beste manier om hun aandacht te trekken vergemakkelijken.

Zorg ervoor dat u alle doelgroepen, zowel intern als extern, identificeert en dat u ze prioriteert op basis van hun belang voor het merk. Bepaal welke een meer gepersonaliseerde behandeling nodig kan zijn.

Evenwicht tussen de doelstellingen en de investering

Het structureren van een plan en het vaststellen van specifieke doelstellingen is de beste manier om de mogelijkheden te beoordelen, terwijl tegelijkertijd specifieke behoeften aan financiële steun ter ondersteuning van deze acties worden vastgesteld.

U kunt ze indelen in gemarkeerde stappen op korte, middellange of lange termijn. Dit is belangrijk omdat het niet raadzaam is om het succes te meten aan het einde van de reis, maar bij elk van de stappen tijdens de lancering.

Ontwerp een communicatieplan

Zodra het publiek is geïdentificeerd, de contactpunten zijn ontdekt en de investeringsdoelstellingen zijn vastgesteld, is het tijd om de informatie te vergelijken en een communicatieplan met meerdere belanghebbenden op te stellen.

Segmenteer het publiek zodat u elk profiel zo snel mogelijk kunt benaderen. In het tactisch plan wordt een tijdlijn beschreven, in het actieplan wordt een masterteam en een planning gedefinieerd met de acties en leveringen die op elk moment van het plan moeten worden uitgevoerd.

Creëer je verhaal en houd je stemgeluid in stand

Het communicatieplan heeft een relevante en echte inhoud nodig. Creëer op basis van uw merkstrategie en op basis van uw persoonlijkheid kernboodschappen die kunnen worden gebruikt voor verschillende doelgroepen en verschillende media.

Op deze manier zorgt u voor de consistentie van de boodschappen en het creëren van waardebeleving voor het merk. Denk na over het opbouwen van een samenhangende geschiedenis voor het merk, maar altijd onder de randvoorwaarden van authenticiteit en transparantie.